pro video klikni na obrázek

28.8.2023: Strasbourg

103 km
Před dvěma lety, skoro na den, jsem z putování do Avignonu napsal toto:
"Říká se, že každá cesta má člověka něco naučit. Zní to tak moudře a vznešeně.
Ale já nesedám na kolo, abych se něco učil, nebo něco řešil. Pravý opak je to, co od cesty očekávám.
Odpojit se od "řešení problémů" mít jedinou starost a problém, ve zdraví dožít konce etapy, navečeřet se a padnout. K věci patří řešit věci, jako spařená řiť, uvolněný šroubek nosiče, nebo mazání řetězu."

No, trochu jsem přeháněl, chci také vidět kus světa co neznám, nebo naopak se nostalgicky rozplývat tam. kde jsem byl mockrát, a rád se tam vracím.  Po delší pauze tedy zase sedím v sedle, tentokrát elektrooře, a mířím na Provence, tedy přesně předmětem průzkumu neznámého je Verdonský kaňon a těším se do cíle v městě, které mě fascinuje, tedy v Montpellieru.
Do lijáku se mi nechtělo, tak mě Soňa vysadila až v Heilbronnu, a odtud už šlapu známou cestou do Strasbourgu, vlastně na vlak do  nejvýchodnějšího města Francie co se jmenuje Lauterbourg, a odtamtud do Strasbourgu vlakem.

Jistě, nesmím vynechat fotku u oblíbených "učitelek" a tam jsem ho našel.

Smysl mé cesty.
Seděl tak na podstavci krajní pedagožky a prosil:
"Take me to the sea".
Cyklisté - gramaři, si jistě ťukají na čelo: "už by měl ten Pařík tím chlastem přestat, snad nepoveze s sebou šutr", ale ti co mě znají, vědí, že na nějaké to deko nekoukám, a tuplem, když mě pomáhá elektromotorek.
Tak jede se mnou. Moje cesta dostává nečekaný smysl. Neznámý člověk namaloval obrázek na kámen, a poslal ho do světa, podobně jako když jsme byli dětí a poslali jsme vzkaz v láhvi po Sázavě v naději, že dopluje třeba až do Ameriky.

Dneska byl u pramene potoka, co dal vesnici jméno, překročil francouzsko-německou hranici, a skončil na pivě po večeři ve Strasbourgu.
Na šutr, co chce k moři, slušný posun...
Hezký večer ze Strasbourgu všem, kteří nezapoměli na dětská přání.

29.8.2023: Lyon

Tak Lyon.
No, velká cyklistika to nebyla, z hotelu ve Strasbourgu na nádraží a pak z nádraží v Lyonu do hotelu, celkem asi 4 km.
Ale jinak "logistika" vymakaná do detailu.
4 vlaky TER, berou kola zdarma a mají na ně prostor v prvním vagonu.
Strasbourg-Mulhouse-Belfort-Besançon-Lyon, přestupy po cca 35 minutách, jen poslední byl na hodinu a půl. Baterie a nabíječky v batohu na zádech, aby byly brašny lehké a s kolem se dalo manipulovat, první ve vagonu a tak kolo ve spodní vrstvě (dopravních cyklounů jezdí hodně s plečkama, a různě vystupují, tak mít kolo navrchu znamená každou zastávku s ním hejbat.
S Mulhouse do Besançonu, tedy jeden přestup v Belfortu se mnou jel kluk z Maconu, vracel se z Berlína kam dojel z toho Burgundska na svém stroji. Ten dneska už měl 5 vlaků...
Sedmimílové boty mě posunuly hodně na jih, je tu už sluníčko a teplo.
Ale, popravdě, mám toho dost jako kdybych celý den šlapal, a to jsem jen seděl na zadku a občas hodil batoh na záda a strkal to kolo.
Velké poznání, do daleka vlakem už nemusím jen s lehkou silničkou, jde to i s těžším ekolem, když jsou baterie na zádech.

pro video klikni na obrázek

30.8.2023: Valence

146 km
S chrabrým srdcem nic není nemožné....
To neřekl žádný politik, ba ani vojevůdce, ale do kamene vytesal Ferdinand Cheval.
No, ten, co si usmyslel, že si postaví "Ideální palác" a jak se jednou rozhodl, tak to udělal. Žilo a žije spousta mužů, kteří jdou nekompromisně za svým životním cílem, a mnohdy doslova "přes mrtvoly".
Ne tak pošťák Cheval.
Ten si vymyslel docela a úplně zbytečnou věc, a sám, v ústraní, bez velkého humbuku, tu věc uskutečnil.
Těžko popsat, to se fakt musí vidět.
Jak to bylo jsem se pokusil sepsat tady.
A protože mi náhoda na začátku cesty přihrála ten kámen, měl jsem za nezbytné, jej do Ideálního paláce vzít.
Není to velká zajížďka z ViaRhôna, asi jen 30 km, ve srovnání s dílem pošťáka Chevala naprostá nicka.
Byl jsem tu potřetí, a dá-li Bůh, rád se znovu vrátím. Obdivuji toho muže, co 33 let, den co den budoval svůj sen. Jeho nezlomná vůle je mi dopingem, když mám pocit, že jsem si toho naložil víc než unesu.
A ještě jedna věc mě pobavila.
Pan Cheval si přál být pochován ve svém paláci, ale byrokratická kobyla zařechtala, a měl smolíka.
Cheval na úřady vytrčil prostředník, a neumřel než si postavil na místním hřbitově hrobku.
Vzalo mu to dalších 8 let.

pro video klikni na obrázek

31.8.2023: Orange

116 km
Když se "chrabré srdce" trošičku podpoří elektromotorkem může si i našinec troufnout opustit pohodlnou rovinku podél řeky Rhôny a trochu se porozhlédnout i za kopečky.
25 km od Valence se nachází městečko Crest s nejvyšší hradní věží - donjonem - v Evropě vzpínající se do výšky 52 metrů. Jde o pozůstatek Crestského hradu z 12. století, který ovšem v století 17. nechal pobořit zlolajný, nám z Tří mušketýrů známý, kardinál Richelieu, aby si místní panstvo moc nevyskakovalo.
Tak zůstala jen ta věž, a aby jen tak nevyčnívala, zřídili v ní vězení pro nepohodlné politické odpůrce, ale i pro nefalšované darebáky, které fungovalo ještě v století devatenáctém.
Kriminál pro politiky?
No, to musím nafotit a vystavit na netu, řekl jsem si a už rval motorek proti kopci. A po krátkém, ale vydatném bloudění jsem dojel skoro až k pokladně u vchodu do věže, ale jen skoro. Pak jsem strkal a výhoda elektrokola se změnila v nedostatek.
Na posledních 20 metrů jsem fakt neměl sílu a kolo upoutal k zábradlí v naději, že žádnému zlosynu nebude stát za to mě okrást o svršky v brašnách, nebo o baterie na nosiči.
Přesto jsem hrad vlastně jen proběhnul, dá-li se během nazvat to moje pobelhávání se po schodištích.
Vyfotil jsem co jsem mohl a byl schvácený schopen.
A pak směr Provence.
No, bylo to přesně takové, jak jsem si představoval.
Kopečky, azurové nebe a sice odkvetlé levandulové lány a pole slunečnic, ale zato fíky nebo zralá réva hned u cesty. Potvrzuji svoji tezi:

Je hloupost jezdit na Provence v červnu a kochat květy, které nejsou jedlé...
Zkus baštit levanduli, ale hrozny, fíky, jablka a hrušky, to lze a právě tady a teď.
Naprosto neplánovaně jsem míjel rozbořený klášter v Auyracu, taky jsem vám ho vyfotil a doma zjistil že fungoval od 12. do 14. století, a žilo v něm 13 benediktýnek. Pak nějací loupežníci klàster vyrabovali, a až do roku 1905, kdy byl prohlášen za kulturní dědictví, sloužil místním jako kamenolom.
Tak se zachovalo jen torzo kostela - Notre Dame - jak jinak.
Za zábradlím, pokusil jsem se to vyfotit, teče něco jako potůček. Je tam 7 pramenů, prý zázračné vody. Bohužel jsem to dogooglil až večer, když jsem měl objednáno pivo.
A pak jsem jel dál tou krásnou zemí směrem k tomu podstatnému. Tedy večěři.
Tataky z tuňáka, dorada a samozřejmě sýr.
To je Francie :-)

pro video klikni na obrázek

1.9.2023: Sisteron

Buď pochválen motorek elektrokola, bez něj by mě bylo dneska věru velmi krušno.
I tak, těch 120 km v horách mě docela utahalo. Nebo to byl ten voňavý vzduch, sluníčko a neuvěřitelná krása?
Proč si ten náš praotec zrovna vybral Říp, když třeba Mont Ventoux je tak impozantní?
Video z cesty nemůže tu krásu věrně předat, ale jako inspirace snad postačí.

2.9.2023: Castellane

99 km
Popravdě, z dnešní etapy jsem měl strach. Jeli jsme tudy na jaře, a pamatuji si, že to bylo krásné, do kopce a furt jsem kroutil volantem kolem dokola.
Ono mezi lidmi přežívá taková představa, že na elektrokole je to flákárna, jen točíte nožičkama, a o zbytek se postará motorek. Ono to zas tak přesně není. Motorek pomáhá, ne že ne, ale ne tak, že se opírám míň do pedálů, ale tak, že jsem při stejné námaze mnohem rychlejší. Tak místo abych se do kopce ploužil krokem, jedu celkem svižně, a to je v teple zázrak. Místo očí plné soli z potu, ofukuje mě větřík jako příjemný fén.
Včera jsem toho měl fakt dost.
Dva měsíce na kole vynecháš, a už to dědka bolí.
No, kdybych se bál, že to bude bolet, zůstanu doma.
Tak z chutí do sedla.
La Route Napoleon.
Zjišťuji. že ze Sisteronu do Castellone jedu v protisměru Napoleona Bonaparte z března roku 1815. To Napoleon vzal roha z Elby a táhnul na Grenoble a pak Paříž. No, nemusím nad tím moc koumat, cesta se po něm jmenuje, a na každé druhé křižovatce to deklarují na cedulích .
Protože pár let šmajdám po světě, byl jsem ve Waterloo i na Elbě. Safra, ten chlap fakt musel být magor, hezké bydlení ve Středomoří a on se žene do mokré Belgie, aby dostal na zadek. Myslím, že můj směr je správný, ale mám strach, že mi na Elbě nepřidělí ani bungalov, natož residenci.
A tak si mudruji, a neuvědomuji si, že nabírám velmi zvolna výšku. A pak kousek dolů a přijíždím do ráje.
Tedy kdyby ve stáncích místo hranolků "pommes frites" a ovocných limonád měli grilované klobásky, a plzeňské. Přehradní jezero Lac du Castillon bylo napuštěno v roce 1948, ale asi v něm často mění vodu jako Soňa v bazénu, protože narozdíl od Slap nebo Orlíku, není zelené sinicemi, ale blankytně modré, tedy až kýčovitě.
Googlil jsem si jak to vlastně bylo, nápad udělat tu přehradu je z počátku 20. století, ale stavbu se podařilo zahájit až v roce 1925, a byla hrazená z německých reparací za Velkou válku, a vše budovala německá firma s jejich dělníky a technikou.
Jasně, jak v Německu vyhrál Adolf, byl se stavbou šlus, pokračovalo se až za okupace, ale taky nějak tak váhavě. Až po válce to znárodněná EDV rozjela naplno. a považte, zase s Němci, jako válečnými zajatci.
A od roku 1948 jen samá positiva a jistoty, 98 metrů vysoká hráz funguje jako elektrárna, jezero pak jako zásobárna vody v řece Verdon v průběhu suchých let, a Němci, ti se tu prohánějí v Bavorácích nebo Wohnwagenech.
A pak už jen to Castellane.
Jasně, kromě toho, že tu poobědval Bonapart, tu kráčely dějiny, jako všude. Městečko mělo slabé i silné chvíle, ale zásadní změnu přinesla až ta přehrada, jejíž stavba zaměstnávala na vrcholu 3000 duší a udělala z města takový "multi-kulti" mlýnek, a pak ten turismus.
Ze zemědělského kraje se stal Klondike.
Kousek odtud je Verdonský kaňon, se všemi těmi sporty a aktivitami, co dneska frčí. Rafting, canyoning, lezení po skalách, co já vím.
A tak Castellane ztratilo duši.
Prodávají tu suvenýry z Provence jako na každé benzince na jih od Valence, ve stejném balení, sichr místní. Kouzlo městečka, které se cítí být branou Provence smyla  globalizace.  Ale povečeřet se tu dá.....

pro video klikni na obrázek

3.9. 2023: Pertuis

120 km
Co napsat k Verdonskému kaňonu?
Když i ukecanému dojdou slova?
Přijel jsem, viděl jsem, a zase odjel.
Luberon je taky fajn, ale král eso nepřebije.
Teplo, hodně teplo, 29 stupňů, 120 km v motorku.

pro video klikni na obrázek

4.9.2023: Avignon

Bylo teplo, jak věštili.
80 kilometrů údolím řeky La Durance, to je ta, která protéká i Sisteronem, bylo pohodlně na jednu baterii, rovinka. Několik kilometrů široké je z obou stran lemováno pohořím, políčka zavlažována systémem kanálů, tady se musí rodit ovoce sladké jak "hovno z nutrie", abych citoval klasika.
Ale ono je vždycky něco za něco, všude chleba o dvou kůrkách.
Aby to nebyl úplný ráj, často tu fučí, a jsou období, kdy fouká vítr pořád. A to fest.
Mistrál.
Zlatý slavík se nám snažil vsugerovat, że je to takový milý "vítr s vláhou". Tak to ani náhodou. Žádná vláha a když se mu zachce, rve stromy s kořeny
Ale místní se s ním naučili žít.
Rozparcelovali krajinu na obdélníky chráněné větrolamy z čipřišovců. Docela jalo podle pravítka. Účinně se brání erozi i vysušování. Jednoduché a funkční, bez grantů z Brusele.
V Avignonu jsem stihnul Papežský palác i ten slavný most.
Papežský palác vypadá zvenku lépe než zevnitř. Tedy vevnitř vlastně nic není, což by bylo v pořádku, kdyby ....
Soudobí umělci nechť mi prominou, prostě ať se nesnaží přilepit se na slavné objekty, ne-li je snad "vylepšit". Vloni mě popudil jeden z nich, který vystavoval své objekty u Ideálního paláce pošťaka Chevala, toho naštěstí letos nechali na pokoji, zato vyšperkovali sály Papežského paláce v Avignonu, díly jakési umělkyně (nebudu jí za ten zločin dělat reklamu), z papundeklu a křoví. No, to ten pošťák Cheval na to šel férověji...
A tak v sále, kde má na člověka působit ten prostor, tak ten rozbijí křovinato-papírové kreace.
Tak alespoň ten most.
Jako bych slyšel Honzu: "ten si počítal ty, že je ho jen kousek". No, nejedu v tom vzala ho voda.
"když si ho počítal ty, nedivím se...", Honza by se nedal.
A pak ještě objížďka Avignonu turistickým vláčkem, a mohu si ho odškrtnout jak turista z Číny.
Ne, kdepak, neudělám.
Mám svůj plán.

pro video klikni na obrázek

5.9. 2023: Arles

54 km
Po pár dnech v Provence si už člověk na tu krásu kolem tak nějak zvykne, a nerozněžní se nad každým kamenným stavením na kraji vinice, ani nezastaví u každého fíkovníku, aby ochutnal.

Zážitek musí být silnější!
Ne, nemyslím zapomenuté rukavice a národní vlajku v hotelovém pokoji, ani ten spadlý řetěz, který mě zašmíroval nejen obě (levé) ruce, ale i mé oblíbené triko s Tintinem.
Myslím Les Baux-les-Provence, ale tentokrát ne Carrierères de Lumiéres ani místní hrad, ale jen ty skály kolem.
Jak moc se člověk musí snažit, aby udělal něco k světu, a jak málo té přírody vlastně stačí, aby to bylo hezké.
A pak už Arles, římská aréna i divadlo.
Divím se, že tu arénu ještě nechali stát. Vždyť sloužila často k tak zhovadilé zábavě primitivů! Zbořte to!
Kolik předků dnešních afro-američanů zde muselo zahynout v souboji s dravou zvěří, nebo mezi sebou!
No, stavět, tak to zase uměli, ten kamenný překlad bych nechtěl počítat.
No, oni stavěli, my budeme bořit!
Vše, co připomíná krutý úděl otroků. Aréna si nezaslouží obdiv!
A  tak jsem vám ji teda nafotil, až i tahle vezme zasvé v rámci "cancel" kultury, můžete ty fotky vydat samizdatem.
No, z antického divadla zbylo už jen málo, což je dobře.
Role mouřenínů stejně jistě hráli bílí herci se začerněnymi tvářemi.
:-)
Jinak, Arles se ze všech městech v Provence asi nejprováncovatěltější, a jistě stojí za návštěvu.
Tedy jen co zboří ten otrokářský hnus v centru.

pro video klikni na obrázek

6.9.2023: NÎMES

65 km
A Provence mám za sebou, jsem v Languedocu, dnes Occitanie. Teda nebýt cedule u silnice, nepoznal bych to,nebe pořád modré, fíky u cesty sladké, stejné jako réva. Kousek na sever podél Rhôny, a pak přes Beaucaire ke Gardskému mostu, který vlastně most vůbec není.

Přijemné setkání s krajany, poznali mě podle té vlajkoslávy. A pak trochu otravná cesta po státovce do Nîmes. Arénu jsem už vynechal, ale prošmejdil jsem museum římské kultury, které zbudovali hned vedle té arény, a já jej považoval za poněkud škaredé patrové garáže. A ouha, ono to museum.
Pochopitelně, nejvíce mě zajímala vitrínka s římským sklem. Ne, to není Emanuel Beránek, Škrdlovice, 1944/45, ale římská provincie Nîmes, 2. století našeho letopočtu.

pro video klikni na obrázek

7.9.2023: SÈTE

108 km
Tak jsem ten šutr z Německa
fakt k moři dovezl.
Ale před tím jsem jestě musel zkouknout Dianin chrám v v Nîmes, prodrat se davy v opevněném městě Aigues-Mortes, nechat se sežrat komáry u kostela z 13. století v Maguelone a pak se skoro uvařit na stezce do Sète.
A stěžovat si nemůžu, protože tak jsem si to naplánoval a tak to chtěl.
A  abych nezapomenul, taky jsem se musel stavit u Freda na véču....

Zítra už jen symbolických 40 do Montpellieru, a výletu je konec.
Tak zase příště, nejspíš v březnu. .

pro video klikni na obrázek

8.9.2023: Montpellier

43 km
Už to tak bude, v městě Montpellier jsem prožil půl roku.
Tedy ne souvisle, ale vždy 14 dní na jaře a 14 dní na podzim. Takže jsem přijíždím,nebo se spíše vracím jako domů.

Montpellier je sympatické město, mladé plné studentů díky universitě, a přitom středověké, s těmi uzounkými dlážděnými uličkami. A na Francii je to město neobvykle čisté. Město, které mají jeho obyvatelé i volení zastupitelé rádi. A jsou na něj pyšní, asi jako třeba naši Moravané. Aniž by se jich někdo nato ptal, vždycky se to dozví:
"Já su totiž z Moravy".
Tak Francouz odsud ti "Je suis de Montpellier" taky brzy vnutí.
Takže jsem přijel, stavil se pozdravit kluky u Fitzpatricka "Fakt jen vodu? jsi marod?"
"Ne, jsem na kole a je vedro, stavím se večer...
"No, to nepokecáme, bude to masakr, začíná mistrovství v rugby'.
A pak do restaurace L'Ecailler des Beaux Arts zamluvit stůl na večeři, a pak už přijela Soňa a vybalování a uklízení....
Nechápu, proč když si sundám ponožky, mají být obě u sebe. Co se změní, je-li jedna na pravé straně postele, a druhá na levé. Vážně jsou věci, které už nikdy nepochopím, a ani se o to snažit nebudu.
Čas, kdy každá fusekle mohla být kde chtěla, skončil s mojí cestou.
Tak zas příště.