13.11.2022: STRASBOURG

No, moc normální to asi není, ale je to tak.
Stejně jako Japonce v cizině z ničeho nic přepadne nezvladatelný stesk po syrové rybě v sushi, mě neznámá síla nutí sednout na kolo, když už tedy mám do té Paříže jet.
Na celou trasu od nás nemám dost času, a popravdě ani moc chuti se trmácet přes Německo, tak začínám ve Strasbourgu.
Cesta od nás s kolem mi zabere celý den.
Ráno, v 7:00 za volant a směr Norimberk, v 11:42 vlakem na Karlsruhe, tam přesednout na lokálku směr Basel v městečku Appenweiler se přesedá na vláček z Offenburgu do Strasbourgu, a krátce před šestou bydlím tam, kde jsou na mě hodní a milí, tedy v hotelu Cour de Courbeau v centru města, co o sobě prohlašuje, že je hlavním městem Evropy.
Němci, je fakt nepředěláš, ve vlaku nosí povinně respirátory, a v tom přeshraničním vláčku tak snadno odlišíš frantíka od skopčáka, tedy pokud se mezi nima nemotá nějaký Čech s kolem.
Strasbourg, a to už jsem psal mockrát, tak úplně francouzský zase není, a teď, kdy už začínají rychtovat vánoce, to začíná být nápadnější, alemánský sklon ke kýči prostě mají v genech.
A když kýč, tak se vším všudy, dám choucroute a budu věřit, že to nikdo nepráskne Soně.
Teda ona to jistě ví, nejsme spolu týden, ale pak by musela k mému "dietnímu prohřešku" zaujmout stanovisko. Je lepší dělat, že neví.
Pro oba.
A společně se pobavit nad písní, co kdysi pěl Pepíček Zíma.
Fotogalerie
pro video klikni na obrázek

14.11.2022: Saverne - NANCY

111 km
Protože dny jsou krátké (pozor, pokud to čte někdo z mých spolupracovníků, pro vás se délka pracovního dne nemění, tedy má 24 hodin plus noc), tedy přesněji světlé dny se stále krátí, je při mé rychlosti nemožné za světla ujet 150 kilometrů.

Ale protože jsem na lehkém kole, nedělá mi problémy obout sedmimílové boty francouzské železnice a mě důvěrně známý, a tak trochu nudný úsek cesty ze Štrasburku do Saverne popojet vláčkem. Asi 45 km, a hnedle skoro tři hodiny k dobru.
A pak moje oblíbená stezka "údolím zdymadel" - to se fakt musí vidět - překonání jediného vršku na cestě, který kanál Marna - Rýn podjíždí tunely a pak už jen podél kanálu.
Vážně jsem byl přesvědčen, že už mě na cestě, kterou jsem absolvoval tolikrát, nemůže nic překvapit.
A přesto.
Navigace v režimu "silniční kolo" v jednom úseku kanál opouští, a vede mě přes lotrinské kopečky. Říkám si, asi ta cyklostezka kolem kanálu má nezpevněný povrch, ale to podle značení na mapě nevypadá, nebo že by byla cesta podél kanálu o něco delší?
No, zkusil jsem to.
A místo kopečků rovinka mezi jezery a pak, gigantické zdymadlo. Budu si k němu muset něco dogooglit, něco takového jsem viděl poprvé.
A pak pořád a stále podél toho kanálu, posledních 10 km za šera, ale pořád dobrý.
Tachometr ukazuje 111, klaplo to.
Jak taková cesta podél kanálu vypadá jsem vám natočil. Budou-li vám připadat ty 3 minuty nudné, vzpomeňte si, že takhle jsem jel asi 5 hodin.
Fotogalerie
pro video klikni na obrázek

15.11.2022: Nancy-Chalôns-en-Champagne

82 km
Co se osvědčilo, to neměň!
A zkrácení trasy vlakem se safra osvědčilo.
Takže místo z Nancy vyjíždím z města Bar-le-Duc. Vyměnil jsem pět hodin cesty za pět euro, no, neber to!
Bar-le-Duc je pro nás, cyklisty a elektrocyklisty město naprosto zásadní. Narodili se zde Pierre a Ernst Michaux, otec a syn, vynálezci elektrokola.
Francouzi mají takovou vlastnost, trochu podobnou Rusákům, prostě všechno užitečné na světě má podle jejich výkladu dějin původ ve Francii. A tak podle Frantíků "šlapací kolo" vynalezl Pierre, nebo Ernst Michaux, možná jejich partner Lallement, ale ten se nenarodil v Bar-le-Duc, tak je rozhodnuto, alespoň pro pomník. Bylo to v roce 1861, a Michaux & Lallement kola - velocipèdy - úspěšně vyráběli a prodávali, tedy v Paříži...
Ovšem oni se dostali mnohem dál, o čemž historikové nemají ani páru. Jak z fotografií patrno, jejich velocipèd byl jasným předchůdcem elektrokola s motorem v předním náboji, kde funkci motoru i řídící jednotky zastával sám cyklista - velocipèdista.
A tak, v duchu slavných Bar-le-Duc rodáků, jsem použil jejich imaginární motor, a svištěl podmračenou krajinou nějak takhle.

No, nemohu nezmínit ty pomníčky připomínající boje na Marně před sto lety a kousek, stejně jako jejich naprostou marnost, protože ani hrůzy na Marně lidstvo nepoučily.
A pak už Champagne, Vitry-le-François, mírný deštík, který chápu tak, že zdejší kraj roní slzy štěstí, že jsem na něj nezanevřel, a pravidelně se na nějakém tom velocipédu vracím.
Chalôns-en-Champagne je milé městečko, kde točí Guinnesse.
Plzeň to není, ale nemusí pršet....
A snad ani nebude. Tedy zítra, protože teď leje.
Fotogalerie
pro video klikni na obrázek

16.11.2022:  Chalôns-en-Champagne - MEAUX

136 km
Ráno přišlo brzo, ale nedá se svítit, když svítá, musím být v sedle, právě proto, abych večer přijel za světla.
A tak jsem i učinil.
Vzduch byl chladný a tak nějak "vypraný" celonočním deštěm, listopadové ráno v kraji Champagne, může našinec chtít víc?
"Rovinka podél kanálu, 60 km za 3 hodinky, na starce na kole bez motorku to není špatné", chválím se sám.
Takové věci člověk dělat nemá, protože trest většinou následuje okamžitě. Přišel v podobě ledové spršky.
"Já už budu skromnější" slibuji.
No, asi už nepožívám takové důvěry, protože sprchu vypínali a zapínali na střídačku až do večera.

Národní tradice velí nepříteli čelit zpěvem, zpívám si s Charles Trenetem, tedy velmi potichu, trošku vlezdoprdelkovsky "Douce France".
Nevím, co to dělá s nepřáteli, ale mě to pomohlo, a další fláky, už bez zapnuté kamery, jsem si notoval hlasitě.

Údolí Marny, v kraji Champagne, je kouzelné, i kdyby se čerti ženili. Ale vrátím se sem raději až po té svatbě.
Ale vrátím se jistě, pokud budu živ.
Fotogalerie
pro video klikni na obrázek

17.11.2022: Meaux - PARIS

70 km
Podél kanálu L'Ourqc to z Meaux bylo nesjízdné, lepivé bláto,musel jsem proto asi dva-tři kiláky po státovce, než jsem uhnul na okresky, a ro bylo docela nepříjemné.
O nějakých 1,5 m odstupu se člověku může akorát tak zdát, studený liják, poryvy větru, i když správným směrem, ze silnice so pangejtu, nic, co by činilo potěšení. A pak asi 400 metrů okresky takového typu, že jsem litoval, že jsem raději nebrodil bláto na kanálu.
Ale nakonec všechno dobře dopadlo, silnice se zlepšila, a protivítr fučel jen když jsem jel z kopce.
Překvapil mě pomník - hromadný hrob ze září 1914. Někde tam na té pláni u Villeroi se tenkrát řezali jako koně, a ty, co to nepřežili naházeli do společné jámy, Francouze, Marokánce i Němce. Francouzi a Marokánci a tak tam společně spočívají pro dokreslení celé té absurdity války.

Jen poručík Charles Péguy má vlastní hrobeček, ne proto, že snad byl poručík, ale protože to byl významný francouzský spisovatel, o kterém jsem se tedy dozvěděl až z cedule u té mohyly, ale jeho chyba to jistě není...
A pak od "cedule kde kola fotím" už po zpevněném povrchu podél kanálu, a projížďka po Paříži , ve které se najednou objevilo sluníčko, asi abych si to užil.
Ty obrázky monumentů jsou v lepší podobě všude, proto vám ukážu lávku přes kanál Ourcq v La Villete, abych doložil, že mosty lze stavět krásné a zajímavé, aniž by bylo nutné se přetahovat s gravitací.

Paříž a Boulevard Rochechouart, pod Montmartrem, Pigalle, Moulin Rouge, nostalgie.
S Honzou jsme si před těmi léty tam dali cuscus, nejlevnější teplý jídlo co šlo, a protože Honza vyrůstal v Alžíru, uměl francouzsky, a shodou okolností majitel toho bufetu byl Alžířan, tak jme nakonec neplatili nic.
Koupili jsme si za ušetřené flašku stolního vína, a na jedné z těch laviček v pravé poledne mírně zachlastali. Bylo nám malinko přes dvacet.
Splněný sen, Paříž.

Tu vzpomínku si hřeju a hýčkám, a občas si tak říkám, jestli jsem žil ten život tak, jak jsem si v těch dvaceti představoval. Víš, že se snadno nedá odpovědět. Ono je to tak i tak od extrémů - tohle jsem nikdy nechtěl až k tomu to byl můj sen.
Znám spoustu lepších míst ve Francii, než je Paříž....
Ale Paříž je Paříž.
To se nedá snadno vysvětlit.

Třeba ta cesta do Andory, tu asi už na kole nepojedu.
Je to jen blbej, dlouhej kopec. Měl jsem s ním problém, když jsem tam klepal kosu, potřeboval jsem se ujistit, že na takový kopec furt mám. Blbá chlapská nadutost a ješitnost. Dal jsem ho z obou stran, 2x, z jihu 3x, bez motoru.
Už ho mám za pokořený, poražený.
Už se s žádným jiným kopcem, ani dálkou pasovat nebudu.

Ale do Paříže, asi zase, až se oteplí, příští rok vyjedu.

A protože už tu cestu fakt umím, troufnu si vyzvat všechny ostatní - přidejte se.
8 dní, aby to bylo na pohodu.

Je to dětinské, ale fakt ten pocit, obejet ten Etoile, poté, co si těch 1000 km ušlapal, za to stojí.
Já už jsem na vrcholku blaha i po nějakých 400 km ze Strasbourgu :-)
Fotogalerie