Jen jsem upravil starší text o nakupování jízdenek ve francouzských vlacích, objevila se nová informace
Aplikace Oui.Sncf nahradí od 25/2/20202 aplikace SNCF Connect.
Nákup jízdenek probíhá zatím stejně, přesměruje to na staré stránky Oui.Sncf, takže žádná zásadní změna, prozatím.
Tedy až na to, že je to zase celé francousky, volba jiných jazyků zatím není implemenována. Jak mile francouzské :-)
Takže níže popsaný postup funguje, až to změní, dám vědět.
Francie je cyklistům příznivě nakloněna, cestovat s kolem lze téměř všemi vlaky, přičemž v reginálních vlacích (TER) se za nesložené nebo nerozmontované kolo neplatí žádné další poplatky (ovšem také místo není rezervováno a tak ve špičcce cestovat vlakem s kolem snad raději nezkoušejte).
Kolo lze přepravovat dvěma způsoby:
• Nesložené nebo nerozmontované - zde se ve vlacích typu TGV a Intercite platí poplatek za kolo 10 Eur, je potřeba rezervace a ne všechny vlaky kolo berou
• Složené nebo rozmontované do velikosti max 120 x 90 cm, a pak rezervace není potřeba (kromě vlaků OUIGO) a neplatí se žádný další poplatek.
Kratší vzdálenosti spolehlivě zvládneme regionálními vlaky (TER), ve kterých se vozí nesložené kolo zdarma. Jak si vybrat jízdenku a jak jí koupit uvedu níže.
Jak taková přeprava kola ve francouzských regionálních vlacích vypadá?
No velmi rozmanitě. Některé vlaky jsou vybaveny zvlášním vagonem s kupé s věšáky na kolo, některé mají pouze část vagonu vyhraženou pro cestující s kolem, ale jsou i vlaky, kde žádný zvlážtní prostor pro kolo není, takže vysadíte kolo do libovolného, trochu volnějšího vagonu, a intenzivně překážíte všem ostatním v uličce či v prostoru dveří. Hodí se proto nacvičit slůvka “éxcuse moi” popř. “je suis désolé” protože šance, abyste někomu neudělali mírné příkoří je zanedbatelná.
© Jindřich Pařík 2022-2024