Tak jsem se ocitnul v Occitánii.
Ostatně jako i místní.
V roce 2016 proběhla ve Francii územně-správní reforma s bohulibým cílem ušetřit peníze daňových poplatníků. Tak některé regiony sloučili ve větší a sloučením Languedoc-Roussillonu s Midi-Pyrenées vznikl region, kterému říkají Occitanie, která ve skutečnosti je jen malou oblastí v tom regionu.
Asi jako kdybychom sloučili Severomoravský a Jihomoravský kraj a ten nový region nazvali Haná.
Větší region potřebuje větší úřad, ovšem přesunout ty haldy úředníků z Montpellieru do pár stovek kilometrů vzdáleného Toulouse se nezadařilo, tak se přijmuli noví, a ti staří, v Montpellieru zůstali, jen jim úřad nějak formálně přejmenovali. Takový státní úředník má vždycky práce až nad hlavu, a kdyby neměl, vymyslí nějaké povinné hlášení, co musí občané vyplňovat, a on to zase nebude stíhat kontrolovat.
Větší region, více úředníků, vyšší náklady.
Neušetřilo se, naopak.
Další, co máme my - Evropané, společné napříč Unii.
Reformuje se, aby se ušetřilo a dopadne to jako vždycky.
To opevněné město Aigues-Mortes, které dříve stávalo na mořském břehu, tu bylo dříve, než tato oblast vůbec náležela Francii. Francouzský král Ludvík IX, ale potřeboval přístav, a tak v bažinatém kraji, v druhé polovině 13. století prostě vybudoval město.
Dnes je vlastně jen turistickou atrakcí, ale za vidění vážně stojí.
To o pár kilometrů dále je jiné město, založené na zelené louce, tedy spíše bažině, už s cílem, tou atrakcí pro turisty být. Letovisko Grande-Motte bylo vystavěno mezi léty 1960 - 1970, jako výkřik tehdejší moderní architektury. Nechtěl bych tam v nějakém z těch apartmánů trávit dovolenou, ale styl to má, ne že ne.
A pak už jen kousek, podél kanálu do Sète.
Mezi lagunou a kanálem je úzká šíje s cestou z uježděné hlíny. Prosvištíte-li to na kole, což je zakázáno, zkrátíte si cestu z Pálavas do Sète o 10 km.
Nedělejte to, pokud si nebudete jisti, že je už dlouho sucho. Ten zákaz má svůj důvod.
Na vlhkém blátě to nebezpečně klouže, jednou mi to podjelo tak, že jsem si o plot provedl "veletrh", jak říkal můj táta situaci, kdy si natrhneš kalhoty, trenýrky i zadek.
Mě se těch 10 kiláků dneska hodilo, tak jsem to risknul , ale neříkejte, že jsem vás nevaroval.
A Sète?
O tom se zase určitě někdy rozepíšu.
Dneska ráno jsem řešil jeden zásadní problém: jak se obléknout.
Jestli jako na kolo, nebo spíše jako na večeři. Jiný úbor s sebou nemám. Rozhodl jsem se pro kolo z jediného důvodu. Prostě mám toho na sobě víc, tedy méně v zavazadlech.
Vydal jsem se tedy vymóděn na cyklouna směr nádraží v Sète.
Včera jsem to zatajil, ale dneska už s musím s pravdou ven.
Město Arles má na mě asi pifku, protože když jsem zde byl na kole poprvé, v květnu 2015, roznemohl se mi právě tam artrotický kotník, že jsem na pravé noze sotva stál. Letos na mě přichystal jinou léčku. Zhruba o půlnoci mě začal bolet zub, tedy lépe dáseň pod nějakým tím zbytečným, co mi do 45 let rostl a bolel, a od té doby jen zlobí. Měl jsem s tím problémy už před odjezdem, a tak mu můj drahý dentista dal na cestu antibiotika, kdyby bylo zle. Ono když se to hojí, potřebuje to absolutní čistotu, a taková bagetka v poledne, bez toho, aby si člověk pak pořádně vydrbal dásně a vypláchnul listerinou prostě způsobí pohromu. Vím to, přesto jsem tu chybu udělal.
A pak už drhnutí a čištění nezabírá, zánět se rozjíždí, došlo na ty antibiotika.
Aniž bych včera lámal rekordy, byl jsem zase večer na odpis.
Soně nic neutajíš, pozná na mě i na dálku, že tu něco nehraje.
„Ty jsi pitomec, narveš se antibiotiky a místo abys odpočíval, sedneš na kolo!
Buď s tím přestaneš, nebo, příště nikam! “
Tak jsem přestal, přesunul se vlakem do Narbonne a odtamtud do Carcassone.
Zítra tedy budu mít jen krátkou etapu, do Quillanu, třetí den na práškách, to už bych měl dát.
Z Narbonne jsem stihnul vidět to co se za dvě hodiny stihnout dá, tedy vlastně jen „impresse“.
A přesvědčení, že se sem vrátím, a prohlédu to zevrubněji, aniž bych musel jedním okem neustále střežit kolo. Jasně, zkouknul jsem Cathédrale Saint-Just et Saint-Pasteur, i slavnou Via Domitia na náměstí před radnicí. Přesný opak včerejší Grande Motte, která byla navržena Jean Balladurem v jednotném stylu, na tomhle náměstí se potkávají snad všechny architektonické styly najednou, a přesto jim to dohromady sluší.
A pak další vlak do Carcassonne.
Kdo by neznal Cité.
Vím, je to všechno trošku falešné, trošku umělé, ale tááák romantické, zvláště v tomhle období, kdy není přetižené turisty. Těšil jsem se, že si dám někde v té jakoby středověké restauraci pívo, ale na ty bobule co zobu by to asi nebyl dobrá nápad. Tak alespoň kafe.
A úlet v myšlenkách do dětství, kdy jsem jako osmiletý kluk vydržel na obrázek tohoto města zírat celé hodiny a představoval si ty rytíře v brnění, halpartníky a napjaté tětivy kuší.
Nejsem tu poprvé, a doufám, že snad ne i naposled, přesto nacházím stále něco nového.
Věděli jste, že v Cité je museum inkvizice a mučících nástrojů?
Chystám se jim závěti odkázat své zelené kolo.
No, přežil jsem.
Ono to na Portu Granvalíra nebylo tak daleko, 35 km, sice do kopce, ale taky žádné vražedné stoupání,hezky rozloženo ze 750 na těch 2400.
Jen počasí nic moc, nejdřív déšť, pak sněžení.
Hora padla, no a já těsně po ní.
Fotogalerie
© Jindřich Pařík 2022-2024