Před startem

Mezi sladkou Francií a tou naší malou zahrádkou jsou tři dny po Německu, tedy pokud jedu na kole. A cestou, kterou už vážně dobře znám.
Tak letos zrychluji přesun. Soňa mě doveze do Norimberka, odtamtud vláčkem do Karlsruhe, dvacet minut na přesednutí do Appenweieru, a odtamtud už je to dvacka na kole do Štrasburku. Ráno v 7 opustím naši Perlu Středních Čech, večer v 19 večeřím choucroute v malebném "hlavním městě sjednocené Evropy", jak si tam říkají.
Při této cestě mám trochu jiný plán. Musím překročit Rýn hned za městem Karlsruhe. A tak moje cesta vlakem končí v tomhle nemalebně podivném městě, které na mě působí asi o dvě třídy pochmurněji, než jiná německá města. Přesto, stalo se to asi před osmi, nebo devíti lety.
Přijel jsem nikoliv vlakem, a nikoliv na elektrokole, hezky za svoje. Protože už jsem i tenkrát měl přes 50, měl jsem toho docela dost a hlad jako vždycky. Nejblíže hostelu, kde jsem bydlel byla iránská restaurace Parsifal. Risknul jsem to.
Majitel a současně obsluha mě nadchnul.
Íránec, utekl před těmi náboženskými fanatiky před léty, kluk v mých letech. Mluvili jsme spolu dlouho po zavíračce, o Praze, Čapkovi, a zase o jeho zemi, a kultuře, co vůbec neznám. A jídlo? To nebyl turecký kebab, vážně ne.
A pak, kdykoliv jsem měl cestu přes nemalebné město Karlsruhe, zastavil jsem se tam, dostal skvěle najíst, a přijatelně hnusné pivo z láhve, ale vždycky jsme spolu dlouho mluvili. Tedy on mluvil, a já naslouchal.

A tak i vloni.

Všude lockdown, jen u Parsifala otevřeno. Tedy né oficielně, prostě rodina a pár přátel večeří.
"To není ochrana proti viru, to je roubík, abychom drželi huby" říkal šeptem.
Dneska mi ho narvali ve vlaku. V Bundesbahnu asi stále řádí vražedný vir, dusítko povinné, neměl jsem vyfasoval jsem jej i s osobním dozorcem, co dbal, abych se při dejchání přes čínské jedovaté tkaniny neulejval.

Jasně, když nocuji v Karlově tichu, povečeřím u Parsifala. Široký úsměv, pevný stisk ruky, ty ses po roce vrátil, kamaráde? Zase do Francie na kole?

Kde ho máš?

Daří se?
No, jak se to vezme. Ostatní okolo zavřeli. Já ne.
Víš, není rozumné rychle a silně šlápnout na brzdu.
To jdeš do smyku, nebo ty, na tom kole přes řídítka.
Pomalu brzdím.
Míň vydělávám, míň utrácím.
Jde o to se to naučit. Neprorážet hlavou zeď, ale taky neobouvat holínky při každé přeháňce. Furt se to učím učím to své syny i vnuky.

Dostal jsem jehněčí stehno, po tom jejich, íránském způsobu. Vyfotil bych vám ho, ale zapomenul jsem.
Můj kamarád pořád mluvil a vůbec ne hloupě a já si říkal, že jsem šťastný chlap, když i v tak nemalebném městě jako je Karlsruhe mám parťáka k večeři.

Mám tvoji adresu?
Určitě máš, ale rád ti jí znovu pošlu.
Proč?
No, víš, ty jezdíš tak jednou za rok, nemohu ti slíbit, že tu příští rok budu....
Rozumím, napíšu ti a dám všechna spojení.
Bylo vy fajn, kdybys přijel, k nám, do Čech. Musíme se ještě vidět.

Ne , milý příteli, nemusíme!
My to chceme!
Fotky jsou starší, letos jsem nedostal šanci mobil vytáhnout

pro video klikni na obrázek

19.6.2022: Strasbourg

85 km
Měl jsem do naplánováno už vloni. Ale nevyšlo mi to, protože VCP (velká covidí panika).

K stáru toho člověku moc nezbývá, tak si může dovolit ten luxus, být umanutý a plnit si své sny a přání, pokud to jen trochu jde.
Chci projet Francií z nejvýchodnějšího místa země, k tomu nejzápadnějšímu v Bretani. Je to asi 1200 km.

A dnes jsem se dostal na "start".
Nejvýchodnější bod Francie najdete na mapách je kousek za francouzsko-německou hranicí na severu Alsaska. Žádná hitparáda se nekoná.
Je to vlastně jen bójka na Rýnu.
Hloupý symbol, možná, ale v mém plánu hodně důležitý.
A tak jsem tam dneska v poledne zapózoval, a svištěl dál na Štrasburk.
U nás doma prý taky bylo teploučko, tady údajně padla "čtyřicítka'. Myslel jsem si že nafotím ty krásné alsaské vísky, asfaltovanou stezku po protipovodňové hrázi, a spoustu dalších věcí, ale zjistil jsem, že v tom vedru se nejlépe přežívá v pohybu.
Jak zastavím, hned ze mě tečou proudy vody, sůl v očích, znáte to.

Tak jenom tohle.

pro video klikni na obrázek

20.6.2022 - Nancy

161 km
Cyklotrasy podél kanálů nejsou "můj šálek čaje" tedy, kdybych na čaj trpěl. Je to jako poznávat Francii u dálnice. Cesta sviští a odsejpá, ale to je asi tak všechno, pokud nejste milovníky kachen. Poněkud monotónní a nudné.

Přesto existuje "kanálová" stezka, kterou bez obav a rád doporučím. Jde o kanál Marna - Rýn ze Štrasburku do Nancy. Narozdíl od mnohých kolegů, kanál se nevyhýbá městečkům a hlavně, je na něm živo. Lodičky i opravdu velké lodě, mávání a palce nahoru. Cvrkot kolem zdymadel, nuda tu není.

Kanál dostavěný v roce 1853 musí překonat Vogézy, a do roku 1969 k tomu v Savernském průsmyku používal soustavu 17 zdymadel a průjezd či proplutí zabralo celý den. Od onoho devětašedesátého funguje lodní výtah, kterému tady říkají "plan incliné". Je to taková vana na kolejích, loď nahoře či dole do vany vpluje, a pak tu nádobu vytáhnou či spustí o necelých 45 metrů. Překonání průsmyku pak trvá 20 minut, ale samotný výtah jede pouhé čtyři minuty. Technická atrakce, kvůli které se vyplatí si zajet pouhé 3 kiláky.
Cyklotrasa totiž sleduje opuštěná zdymadla, a tak až na menší kopec na konci, kde kanál používá tunel, pohoří překoná cyklista, i bezmotorový, velmi pohodlně.
Opustěné stanice zdymadelníků jsou předělané na rekreační domy, průjezd "údolím zdymadel" je také zážitek. A pak fofrem z kopce, chvilku po okreskách Lotrinskem, chvilku podél kanálu, a je tu Nancy, ve své velkolepé výstavnosti.
Ale dneska se nepůjdu kochat secesí pana Gallé, mám malinko jiný plán. :-)

pro video klikni na obrázek

21.6.2022: Troyes

200 km
No, asi bych se mohl pokusit z toho vylhat, nějak to okecat, vymluvit se na to či ono, ale každý z vás by poznal, že kecám a tak s pravdou ven.

Prostě jsem nenabil před noc jednu baterii ze tří.
Byla v zásuvce, byla i zapojená, ale asi blbě, nenabíjela.
A hůř, když se daří, tak se daří.
Ráno se budím v půl šesté, vím že to mám daleko, nasednout raději dřív. Kouknu z okna, a prší, kouknu na net, bude pršet ještě hodinu. No, povídali, že mu hráli, posnídám, a v 8:30, na internetu v Nancy jasno, za oknem prší. Venca Klaus říkal, že ty internety "nejsou všechno". Radar ale ukazuje, že to za chvilku přejde.
Takže nasadím baterku - nepoužiji ta slova - zase by mě blokli. Tak nabíjím do 10:45, v 11 konečně v sedle.
Tím mě padnul "dobíjecí oběd" někde cestou, budu muset být za chlapa. Vím, že na baterku, zatížený, ujedu bezpečně 60 km. Co je navíc, záleží na terénu, a taky jak máknu. A já chci ujet 195, 15 km v luftě, a to byste bez motorku na ekole nechtěli. Jedu úsporně.

Z Nancy do Troyes, lze s malou zajížďkou vidět docela ikonické místo, tedy pro Francii: rodný dům Jany z Arcu.
Její příběh snad dnes už díky filmům i akci, kterou nazvali muzikálem, všichni.
Jen se málo ví, že Jana z žádného Arcu není.
Pochází z vísky Domrémy, která na její počest se teď jmenuje Domrémy de la Pucele (po našemu Pannenské Donrémy). Stojí tam rodný dům té Panny Orléanské, které se naprostým omylem říká, "z Arcu".

Předpokládám že to vzniklo tak, že její otec, příjmením Darc, stejně jako Panna negramotný, si nepohlídal matrikáře když Janu (Jeanne) zapisoval, co druká do počítače, a omylem mu tam foukli apostrof d'Arc, a už jeho ratolest nebyla Darcová, ale "z Arcu". Výkladů, proč se Jana stala tou z Arcu je povícero, ale ajťák ví.

A tak jsem musel, když je to při cestě, rodiště Jany Panny vidět (tak si sama říkala, a to nejsou ajťácké hlody, ale záznamy ze soudu s ní, nejlépe zdokumentovaným "řízením", dnes bychom použili termín "justiční vražda", z té doby, a anglický překlad "řízení" lze dogooglit).

Kraj tedy nikoliv nepodobný naší vlasti, kopečky, žádné hory, ale dají zabrat. Když šetřím baterku.

Rodný dům Panny Jany má v úterý zavřeno, ale nemrzelo mě to, neukáží mi její kolébku, jen zopakují v museu ten příběh, co umíme. Moc z té doby nezůstalo, vlastně ani poučení. Tragický osud jedné holky, co se stala "maskotem" vojsk, ona nebojovala, jen "vedla". A když maskot úlohu splnil, byl spíš na obtíž.
Smutné, že jo.
Takže muzikál?
Kdy "udělají" Husa..

No, a pak přes kopec, krajem, který se dnes "etabluje" jako "kraj Panny Jany", daleko do Troyes, vedro, souboj s baterkama vyhrán,v cíli po 200 km v sedle furt 45 km na Turbo...

Troyes, úžasné město, ale zase, mám jiný plán.
Obsluha nestíhá,tak raději najednou...

pro video klikni na obrázek

22.6.2022: Orleáns

196 km
Tak dneska mě zřejmě Šéf už připravoval na Bretaň.

Tedy "až naprší a uschne" a to třikrát za sebou.
Ale byla to teplá sprcha, vlastně, kdyby mi kapky nezhoršovaly už tak mizerný výhled brýle, zase potřebuji nějak poštelovat dioptrie, byl by ten déšť i příjemný, po tom vedru včera.

A tak jsem valil po státovce, míjen kamiony, občas i s bezpečným odstupem, šedesát kiláků by uteklo jako voda, jenže ta neutekla. Stál jsem před katedrálou v Sens, o které jsme se v minulém století učili , že je vůbec první katedrálou na světe v gotickém stylu.
1135, to je už safra dávno, a navíc měla kliku, že si na věži někdy minulosti neudělal nějaký soldát "Beobachtungsstelle" a tak tu je furt.
A stavěli a neměli elektrické výtahy, vrátky a míchačky, a asi ani sbíječky neznali. Píšu si - do Sens se vrátit a prozkoumat to město.

A dál už zase na státovku, okresku, stezku, a zase okresku, jak se mění departementy, mění se styl vesnic, v chudších oblastech převládají zemědělské stroje a stodoly, čím blíž k Loiře, tím se stavení stávají honosnější, a traktory nahrazují sekačky na trávu.

A pak se mi najednou udělalo blbě, na místě bych usnul. Mechanicky motám nohama, kurnik, ještě 40 km, to musím. Dal bych si karamelku, jenže ty se mi včera roztekly a vyhodil jsem je. Nedokážu se už na nic jiného soustředit, než že musím něco sníst. Chroupnul bych i nezralou kukuřici, ale kolem řepka. Záchrana, městečko, pekařství a čokoládová kapsa - pain au chocolat.
Slečna se mi chystá ho zabalit do papírového pytlíku - "ne to nepotřebuji" jednou rukou platím, a druhou už se láduji.

To bylo na doraz. Ještě chvilku, a upadnul bych
Jak jsem starej, tak jsem blbej.
Vím co dělá nedostatek sacharidu, a nevezmu si do batohu sušenky..

A pak už jen samá positiva.
Přijíždím do Orleáns, zatímco plechovky postávají v kolonách, já svištím občas uprostřed silnice, občas po chodníku, červená? - to je jen informace že se máš pořádně rozhlédnout.

Byl jsem tu už, město si pamatuji , ale jeho mapu v hlavě nemám. Najdu dům, kde bydlela Panna Jana a vyfotím i ten divně nakloněný most
Včera 200, dneska 196 km, no, býval jsem odpočatější.
Tak jen doplním tekutiny, a do hajan.
Není mi dvacet.

pro video klikni na obrázek

23.6.2022: Le MANS

139 kmRáno přišlo brzy.
Tedy, nepřišlo by, kdybych si vypnul cinkání zpráv. Jenže vypnu, Soňa se nedocinká, a bude malér.
Takže přesně v 7:00 má někdo pro mě skvělou nabídku....
A znáte to, pak už člověk nezabere.
To mi ten den pěkně začal.
Ale jak jsem vyjel, jako by se všechno nějak vylepšilo, cyklostezka mezi poli, tak to já raději než státovku.
Ta přichází vzápětí, ale s minimálním provozem, v bateriích plno, mohu si dovolit luxus největší přípomoci.
Rovinka. Tady když se vítr rozběhne, to může být pěkný masakr.
Říká se: přání otcem myšlenky. Já si nic nepřál, ale najednou, jak kdyby sbory z Pyšné princezny udělaly "huůů" a do zad se mi opřel vítr. Vrtule elektráren se radostně rozvrtěly, podivná náhoda.

A cedule "Meung" 16 km.
Kdo by neznal Meung, kde hned v první kapitole d'Artagnan měl ten konflikt na cestě do Paříže.
"V "nádrži" plno, je to jen kousek" našeptává mi ten šotek mého dětství, kdy jsem hltal všechno, co pan Dumas napsal.
"Ne", odpovídá ten líný stařec ve mě.
"Ta hospoda byla jen v Dumasově fantazii a i kdyby tam náhodou byla, nikoho, kdo by pamatoval čtvrtého ze tří mušketýrů, tam stejně už nenajdeš".

Budu tedy rozumný a budu se držet plánu.
Ale pomyslím si: "ta rovinka mě už začíná trochu lízt krkem, nuda".
A je to tu znova. Prudký sjezd do údolí, krajinu jako by vyměnili. Zase okreska vesničkama, ráj.
"Musím si dávat bacha na to, co si myslím".

Ohlížím se, není-li mi v patách pohádkový dědeček.
"Nebo že by ta ryba, co mi dali včera k večeři byla kouzelná?"
Myšlenky jedou rychleji než moje kolo.

"Vzpamatuj se, Jindřichu, copak rybka plní někomu přání, za to že jí sežral?
Nasaď přilbu, slunce ti vysušuje mozek....".


Je to stejně paráda, je poledne, a do Le Mans mám jen 60 km. Státovka prázdná, to bych nečekal.

A je to tu, říkal jsem , měl bych si dávat bacha, na to co si myslím. Kamioňáci, asi poobědvali, a vyjeli.

V provozu se nebojím, ale tentokrát jsem měl vážně nahnáno. Natlačí tě na krajnici a její stav občas velmi česky žalostný.
A kamiony s návěsy jedou jako o závod. Bodejď by ne, blížím se k Le Mans.

Le Mans je jedno z měst, které stojí za vidění.
Ale to až příště.
Teď mě napadá, že bych si dal studený pivo...

pro video klikni na obrázek

24.6.2022: Rennes

149 km
Tak jsem v Bretani, tak trochu jiná Francie. Ne trochu, úplně jiná.

Bleu, Bleu, L'Amour est bleu - Láska je modrá, tak to kdysi zpívala Vicky Leandros.

Láska na Bretani bude ovšem na tuty zelená, od té nejtemnější až do černa, až po hráškovou. Po vyprahlém údolí Loiry změna, a velmi příjemná.
A ochladilo se a prší každou chvilku.
Zvláštní obrázek, déšt z prosluněného nebe.
Nebo z černočerných mraků, a pak na pár minut azuro a znova. Prostě počasí je tu stálé asi jako ta profláknutá Agáta.

Jediné, na co se člověk může spolehnout, je že bude foukat vítr. A zase tak bretonsky podivně, že jakoby ze všech stran najednou.
A nejsou to kopečky, ale právě vítr,kdo tahá za delší konec provazu a drtí mé akumulátory tak, že zase musím volit úsporný režim, abych pouhých 150 km do Rennes dojel.

Ale krása.
Mám raději teplé kraje ale chápu, proč mnozí básní o tomhle poloostrově. A to jsem teprve na kraji.
Odteď už žádné hltání kilometrů, od zítřka se budem kochat i kdyby mě měly bičovat proudy vody a musel jsem přetlačovat uragán.  A co s načatým večerem?

pro video klikni na obrázek

25.6.2022: SAINT BRIEUC

105 km
Jak říkají Němci: nur flügen ist besser, jen lítání je lepší.
Na Bretaň prostě elektrokolo patří. Ať se vršky vrší, ať si vítr duje, zvolíš turbo režim a jen se kocháš.

Dneska jen 105 km, spotřeba tedy žádné téma k přemýšlení či obavám.

Naše vlast o moc větší než ta Bretaň asi není. Přesto za každým kopečkem najdeš jiné panorama, tady ne. Projíždím městečky, a mám pocit, že jezdím po nějakém, protože ty domy i kostelík jsem před chvilkou viděl. Jednotný styl, kamenné domky s tak typickými komíny, špičky kostelních věží, a na Francii neuvěřitelný pořádek a čisto.

Líbí se mi ten jednotný, ale nikoliv uniformní styl.

Bretaň není složité mít rád.

pro video klikni na obrázek

26.6.2022: LANDERNAU

129 km
Už jen 50 km a budu na nejzápadnějším místě Francie.
Pointe de Corsen.

Tady, v departementu Finistère, už mají dvojjazyčné názvy na směrových cedulích, francouzsky s bretonsky, ale to je asi to jediné, čím se tahle nejzápadnější výspa Francie liší od celé Bretaně.

Jinak jsou městečka, vesnice i krajina jak přes kopírák.
Stačí vidět jedno město, a víte jak Bretaň vypadá.

Rozhodně to ale není místo "kam chodí vítr spát".
Ani omylem fučí neustále a neděli nesvětí.

pro video klikni na obrázek

27.6.2022: Pointe de Corsen

Na konci každé takové cesty bývám rozpačitý jako kdysi po té poslední, státní zkoušce. Jsem rád, že to mám za sebou, že už mě nečeká žádný ledový liják, nebo úmorné vedro, ale zároveň je mi líto, že už je všechno pryč, ty hezké, a občas i tvrdé okamžiky vtěstnané do několika dní, přesně osmi, a pár kilometrů, přesně 1231,6.

Jako každý z nás,nevím úplně přesně, co bude a jak dlouho mě ještě bude umožněno brázdit na některém ze svých kol Francií, ale o jednom jsem přesvědčen: chci to!

A tak koukám na moře, rozdychtěný jako každý suchozemec, přemýšlím a vzpomínám.
Bylo mi 12, nebo 13, když jsem poprvé to množství vody viděl, v Bulharsku. Nadšeně jsem běžel o ochutnat vodu, jestli je opravdu slaná.
Mé nadšení při pohledu na "velkou louži" se nemění, jen už neochutnávám tu vodu.